Η ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΙΕΡΟΠΡΑΞΙΕΣ – ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΣΚΟΥΡΑ

Γράφει ο Κώστας Σκούρας – συνταξιούχος εκπαιδευτικός

Μύρινα 22/11/2025

       …..Πριν ο έπαρχος οργανώσει δοξολογίες και δεήσεις, ας έκανε μετάνοιες και μεταλαβιές για να ζητήσει συγχώρεση εκ μέρους των μεταπολεμικών κυβερνήσεων για τον τρόπο που φέρθηκαν στην Εθνική αντίσταση. Ο Αη Στράτης είναι δίπλα μας και η Μακρόνησος λίγο παραπέρα, και μας  θυμίζουν τι  τράβηξαν όσοι  πάλεψαν και έδωσαν τη ζωή τους για ελεύθερη πατρίδα. Με τις ιεροπραξίες τους για την ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΊΣΤΑΣΗ  δεν μπορούν να παραχαράξουν την ιστορία.

         Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025 ώρα 13.00  μια μέρα μετά την επέτειο για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Στο Θεσσαλικό κάμπο οι Καραγκούνηδες περπατούν με σκυφτά τα κεφάλια. Πέντε χρόνια πριν  (το Σεπτέμβρη του 2020) ο ΄΄ΙΑΝΟΣ΄΄ έπνιξε την  πόλη τη Καρδίτσας με ανυπολόγιστες καταστροφές. Στις 28 Φεβρουαρίου 2023  στα ΤΕΜΠΗ, πολλοί  από τους νεκρούς καταγόταν από τη Θεσσαλία. Το  Σεπτέμβρη πάλι του 2023 ο ΝΤΑΝΙΕΛ μετέτρεψε τον κάμπο σε λίμνη.  Ολόκληρα χωριά χάθηκαν κάτω από το νερό και σήμερα εγκαταλείφθηκαν. Τώρα το 2025 μαστίζει τους κτηνοτρόφους η ευλογιά των προβάτων. Στο χωριό μου ΚΥΨΕΛΗ ΚΑΡΔΊΤΣΑΣ δεν απέμεινε ούτε ένα πρόβατο για δείγμα.  Το βαμβάκι που είναι το κύριο προϊόν της περιοχής είχε φτάσει  παλιότερα στα 0,70 ευρώ και τώρα το  παίρνουν 37 λεπτά το κιλό. Φέτος με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ  αγωνιούν για το ύψος της επιδότησης ανά στρέμμα που έπαιρναν κάθε χρόνο.  Το σιτάρι πουλιέται με 19 λεπτά ανά κιλό ποσό που δεν καλύπτει ούτε τα βασικά έξοδα. Και  εκείνους βέβαια η Δημόσια παιδεία, τα νοσοκομεία , η σύνταξη των γερόντων, η ακρίβεια κλπ απασχολούν όπως όλους τους συμπολίτες μας.

            Στο γνωστό αυτό σκηνικό  λοιπόν, βρέθηκα  την Τρίτη το μεσημέρι με ένα φίλο μου από τα παλιά, στην έδρα ενός Θεσσαλικού αγροτικού δήμου. Σε ένα τσιπουράδικο στον πεζόδρομο, καθόταν δύο ηλικιωμένοι. Μας κάλεσαν στο τραπέζι τους και μας έδωσαν πληροφορίες για το χωριό τους. Τις εκκλησίες, τα σχολεία, το προϊόντα που παράγονται στο χωριό τους κλπ. Ο ένας μάλιστα μας είπε λεπτομέρειες για το Δήμο και μας συστήθηκε ως ο  πρόεδρος της Δημοτικής κοινότητας και υπεύθυνος της Νέας Δημοκρατίας στο χωριό τους. Και του άλλου η κόρη ήταν κάτι στη Νέα Δημοκρατία αλλά δεν  κατάλαβα τι.

Ομιλητικοί και οι δύο και ευχάριστοι. Μόλις τέλειωσαν με αυτό αρχίζει ο πρόεδρος της Δημοτικής κοινότητας.

  • Είδατε τι προπαγάνδα γίνεται; Στο Πολυτεχνείο δεν θα ήταν πάνω από 30 – 50 άτομα και το έχουν κάνει δήθεν επανάσταση . Που είναι οι νεκροί που λένε; Εδώ για τα Τέμπη κάνουν τόση φασαρία, δεν θα μαθαίναμε για κείνους;

Προσπάθησα να τον αντικρούσω λέγοντας προσωπικές μου εμπειρίες. Μιλήσαμε για τη Χούντα και ισχυρίζονταν ότι ο  Παπαδόπουλος θα έκανε εκλογές αλλά του χάλασε τα σχέδια το Πολυτεχνείο. Αυτοί του Πολυτεχνείου φταίνε που ήρθε ο Ιωαννίδης και μετά μπήκαν οι Τούρκοι στην Κύπρο. Θα είχαμε τελειώσει με τη Χούντα νωρίτερα.

  • Δεν χρειάζονται τα σωματεία, οι συγκεντρώσεις  και η πολλή ελευθερία είπε ο άλλος . Σουν λένε έχουν και οι γύφτοι δικαιώματα.  Αυτοί που κλέβουν κάθε μέρα. Ο Έλληνας δεν έχει να νοικιάσει σπίτι και δίνουν τα σπίτια  στους λαθρομετανάστες.

Απευθύνθηκα στον πρόεδρο που σαν εκλεγμένος με πόστο, μίλαγε πιο συγκροτημένα.

-Τώρα, τις επόμενες μέρες του είπα, που θα τιμηθεί η Εθνική αντίσταση θα καταθέσεις στεφάνι εκ μέρους της Δημοτικής κοινότητας; Και για τους αγωνιστές της Εθνικής αντίστασης έλεγαν μερικοί, τι θέλανε και τα βάζανε με τους Γερμανούς. Μέχρι το 1981 που βγήκε ο Παπανδρέου   όποιος μίλαγε για την ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ  τον έτρωγε το σκοτάδι. Οι πραγματικοί προδότες και δωσίλογοι, πήραν  την εξουσία και αντί να τιμωρηθούν αυτοί,  τιμωρούσαν τους αγωνιστές. Γέμισαν τις φυλακές και τις εξορίες. Ξέρεις τον Αη Στράτη και τη Λήμνο;

  • Στην κατοχή ο πατέρας μου ήταν μικρός, πήρε το λόγο ο αυτοδιοικητικός.  Ο παππούς μου όμως – πολύ έξυπνος άνθρωπος- έκανε εμπόριο λαδιών  και τα είχε καλά με τους Γερμανούς. Αν δεν τους πείραζες δεν σε πείραζαν μου έλεγε. Το θέμα είναι να είσαι έξυπνος και να τα έχεις καλά με όλους. Φεύγω τώρα έχει σπείρει και πάω να τα σκεπάσω.

      Ο φίλος μου έβαλε τις φωνές .

– Είναι δυνατόν να καυχιέται κάποιος για τον παππού του που συνεργάζονταν με τους κατακτητές; Είναι δυνατόν ύστερα από τόσα χρόνια να είναι κάποιος υμνητής της Χούντας και να αμφισβητεί την πιο φανερή αλήθεια για το Πολυτεχνείο; Μόνο οι ακραίοι δεξιοί και οι φασίστες το κάνουν  αυτό.

 -Έχεις δίκιο φίλε μου. Γνωρίζω δεξιούς που δεν έχουν σχέση με αυτά. Που δεν λένε τέτοιες τερατολογίες και δεν είναι τόσο ανιστόρητοι. Είναι δεξιοί για άλλους λόγους.

       Θα μαλώναμε και μεταξύ μας και σταμάτησα. Φωνάξαμε τον παππά που περνούσε εκείνη την ώρα. Ήταν  μορφωμένος και ευγενικός. Μας ξενάγησε στην ωραία εκκλησία και μας είπε για τα προβλήματα του χωριού και τα δικά του.

       Ο κύριος που μόλις έφυγε για να ολοκληρώσει τη δουλειά του στο χωράφι, την επόμενη Κυριακή ίσως καταθέσει στεφάνι για την Εθνική αντίσταση εκ μέρους του Δήμου  και ίσως να σκεφτεί περισσότερο αυτά που μας είπε. Θα είναι μια δικαίωση αυτών που αγωνίστηκαν ογδόντα χρόνια πριν είπα στον οξύθυμο φίλο μου   και η συζήτηση τελείωσε εδώ. Οι συγχωριανοί του βέβαια που θα τον δουν και   ξέρουν περισσότερα, θα απορούν και θα αναρωτιούνται: Και αυτός θα καταθέσει στεφάνι για την Εθνική αντίσταση;

           Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου ο έπαρχος Λήμνου μας καλεί να τιμήσουμε την Εθνική αντίσταση. Μας λέει ότι υπήρξε έργο όλων των Ελλήνων ενώ ξέρει πως μια μερίδα του λαού συμβιβάστηκε με τον κατακτητή , έκανε δουλειές μαζί του, πλούτισε με τη μαύρη αγορά   και κυνήγησε λυσσαλέα τους πραγματικούς αγωνιστές τότε και μετέπειτα.

         Αν ήθελε να είναι συνεπής με την ιστορία και την αλήθεια, αν ήθελε να τιμήσει πραγματικά την Εθνική Αντίσταση, στις 500 λέξεις του κειμένου του θα εύρισκε  λίγες ακόμα.  Θα έλεγε για το ΕΑΜ και τον ΕΛΑΣ, για τον Άρη Βελουχιώτη και τους αντάρτες στα βουνά. Αυτοί  ήταν η ψυχή της αντίστασης.  Θα έλεγε για την επέμβαση των Άγγλων στα Δεκεμβριανά το 1944 και για το επίσημο κράτος και το παρακράτος της δεξιάς που στήθηκε μέσα στην κατοχή και δρα μέχρι σήμερα.

        Πριν ο έπαρχος οργανώσει δοξολογίες και δεήσεις ας έκανε μετάνοιες και μεταλαβιές για να ζητήσει συγχώρεση εκ μέρους των μεταπολεμικών κυβερνήσεων για τον τρόπο που φέρθηκαν στην Εθνική αντίσταση. Ο Αη Στράτης είναι δίπλα μας και η Μακρόνησος λίγο παραπέρα, και μας  θυμίζουν τι  τράβηξαν όσοι πάλεψαν και έδωσαν τη ζωή τους για ελεύθερη πατρίδα. Με τις ιεροπραξίες τους για την ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΊΣΤΑΣΗ  δεν μπορούν να παραχαράξουν την ιστορία.

——————————

Σημείωση 1: Υποθέτω ότι η οργάνωση της τελετής δεν αφορά μόνο τη Λήμνο και δεν είναι προσωπική επιλογή του δικού μας επάρχου. Επομένως δεν έχει λόγο να θιχτεί ο έπαρχος.

Σημείωση 2: Στο  Μνημείο των φονευθέντων κατά την Γερμανική κατοχή, στην περιοχή «Ρηχά Νερά» υπάρχει το όνομα του βασανιστή των εξόριστων  στον Άγιο Στράτη Π.  Βουδικλάρη. Ελπίζω από άγνοια ή προχειρότητα. Πιστεύω να ενεργήσει ο Δήμος και να σβηστεί σύντομα. Πληροφορίες για τον Βουδικλάρη  στο βιβλίο του  Μενέλαου Χαραλαμπίδη ΄΄ΟΙ ΔΩΣΙΛΟΓΟΙ΄΄  σελίδα  225.ΕΑΜ.jpg